Când și cum se schimbă topul celor 10 criterii în alegerea unui ERP

Topurile sunt o modă – produsele, serviciile și criteriile de alegere a lor sunt adesea subiecte de realizare a acestora. În ultima vreme, apar tot mai des topuri ale celor 10 criterii care stau la baza unui proces de selecție, respectiv de implementare a unui ERP, topuri utile atât celor care caută un ERP, cât și celor care implementează astfel de sisteme.

Adesea informațiile furnizate sunt orientate înspre vânzarea unui produs software, ca parte a procesului de implementare. Din păcate însă, de cele mai multe ori conținutul informației, este orientat către tehnologie. Tot din păcate, trebuie să recunoaștem că nu există nicio tehnologie în sfera soluțiilor de business care sa excludă omul din ecuație. Tehnologia ajută enorm, însă cu cât este mai avansată cu atât ai nevoie, atât ca furnizor, cât și ca beneficiar, de o resursă umană creativă și experimentată.

Un top relevant al condițiilor analizate de clienții de ERP, a fost cuprins într-un raport realizat de compania Deloitte Consulting, cu foarte mulți ani în urmă, în anul 1998, atunci când în Romania erau implementate primele sisteme ERP.

Studiul punea față în față comportamentul și prioritățile unei companii, la prima, respectiv la a doua implementare a unui sistem ERP. În acest articol, ne vom referi doar la primul loc în ambele situații. În cazul companiilor aflate la prima implementare, criteriul cel mai important în selecția produsului este prețul. Pare firesc acest focus, atâta timp cât chiar și unii furnizori de software fac aceeași greșeală. Cei aflați la a doua implementare au descoperit în care iaurt să sufle, astfel că pe prima poziție din top urcă nivelul de suport oferit de implementator. Este acest criteriu suficient? Cu siguranță nu. Din prima clipă în care îți dorești implementarea unei soluții software care să ajute business-ul tău, ai nevoie și de resurse umane interne pentru acest lucru. Acestora li se va alătura un furnizor experimentat care are toate calitățile pentru a deveni un partener de încredere pe termen lung. Nu uita: cumperi beneficii nu software.

Interesant e faptul că în topul celor care se aflau la prima tentativă de implementare, nivelul de suport acordat de furnizor era pe locul 8. Deci, locul 8 devine, firesc, primul criteriu în noul top, adesea după o experiență costisitoare.

În contextul celor de mai sus, e firesc să simțim toți panica. Dacă avem nevoie de consultanți buni, atât interni cât și externi, unde ii găsim? Cât de experimentați trebuie să fie? Care este experiența minimă a unui consultant pentru a garanta succesul unei implementări? Ce nivel de personalizare a ERP-ului poate întreține furnizorul?

Întrebări firești, completate de realitatea dată de faptul ca acest domeniu vast al industriei software pare permanent în criză de personal. Consultanța de business corelată, cu servicii de implementare și cu proceduri pe suport software presupune personal cu nivel înalt de cunoștințe și experiență. Analiza pieței muncii din acest domeniu însă va face obiectul unui alt articol.

Revenind la criteriul din top, din păcate, foarte multe companii duc implementarea unui ERP doar până la nivelul competențelor lor și abandonează dezvoltarea soluției. Nu fac efortul de a depăși această stare. Este adevărat, dezvoltarea poate fi costisitoare, însă utilizarea parțială a soluției implementate poate deveni o investiție inutilă. Atunci când la această stare se adaugă o listă interminabilă de cerințe pertinente sau nu, prăpastia dintre cei doi parteneri se adâncește. De ce se ajunge aici? Tocmai pentru ca nu a fost luat în calcul de la început, nivelul de suport oferit de furnizor.

Acest criteriu face ca implementarea, utilizarea și dezvoltarea unui ERP să fie o activitate permanentă, pe toata durata exploatării. Alături de alte condiții, face ca raportul investiției în 5 ani, să fie de 9 la 1 în favoarea serviciilor. Deci, unde vrem calitate maximă? Pe 9 sau pe 1?

În orice domeniu de business activezi, nu trebuie să știi să îți implementezi un ERP, dar trebuie să cunoști pe cineva care știe. După ce îl cunoști, verifică-i referințele.

Vom reveni și cu celelalte criterii. Mai sunt 9, la fel de interesant de analizat.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

General

WMS pentru SAP Business One

Vedeți cum puteți îmbunătăți procesele SAP Business One cu WMS în timp real, flexibil și scalabil Aflați cum vă puteți îmbunătăți procesele de afaceri și

General

Pregatiti-va depozitul pentru o lume post-pandemica

Companiile din intreaga lume se confrunta cu noi provocari ca urmare a pandemiei coronavirusului, inclusiv intreruperile lantului de aprovizionare, schimbari drastice ale cererilor consumatorilor, noi

General

Practica studenti 2020, UPDATE!

Dragi studenti, Avand in vedere ca stagiul de practica de anul acesta se desfasoara online, am decis sa extindem programul nostru catre toti studentii din