Utilizarea sistemelor ERP in sectorul serviciilor

blog1

Utilizarea sistemelor ERP in sectorul serviciilor

 

În ultimii ani, organizatiile au investit resurse importante pentru implementarea sistemelor ERP (Enterprise Resource Planning). ERP este un pachet software care încearcă să integreze toate departamentele și toate funcțiile unei companii într-un singur sistem pentru computer care poate deservi nevoilor fiecărui departament.

 

Deși organizațiile din sectorul serviciilor nu au constituit zona inițială de target a furnizorilor de ERP, care dezvoltau produse mai mult pentru producție, sistemele ERP sunt implementate din ce în ce mai mult în companiile ce au ca domeniu de activitate serviciile. Până la urmă, statele dezvoltate obțin mai mult de jumătate din produsul intern brut din servicii și este de așteptat ca acestea să crească și mai mult de-a lungul secolului 21.

Motivele principale pentru implementarea ERP in sectorul serviciilor, citate din literatura de specialitate, sunt:

  • Rezolvarea problemelor Y2K (formatului datei);
  • Reducerea taskurilor administrative;
  • Înlocuirea sistemelor dispersate utilizate anterior;
  • Înlocuirea sistemelor învechite de management al finanțelor și materialelor;
  • Îmbunătățirea vizibilității de-a lungul întregului sistem;
  • Securitatea investiției – foarte important de luat în considerare, îndeosebi printre sectoarele cu constrângeri financiare;
  • Introducerea Euro în statele membre UE – sistemele informatice trebuie să opereze cu două monede de schimb, fiecare cu reguli specifice de conversie;
  • Procesarea datelor în timp real.

Motivele pentru a implementa o soluție integrată într-o companie de servicii, precum și problemele pe care aceasta le poate avea, corespund în mare parte cu literatura de specialitate. Totuși, diferențele se găsesc în modulele adoptate. Astfel, organizațiile având ca domeniu de activitate producția, adoptă predominant metode de lucru bazate pe ”cost control”, în timp ce companiile din sectorul serviciilor optează pentru ”customer relationship control”.

Deși esența filosofiei ERP este reprezentată de premisa fundamentală că întregul este mai mare decât suma părților sale, un topic principal este integrarea funcțională (citată în literatură ca fiind un beneficiu al sistemului ERP). Într-o companie producătoare, este posibilă integrarea tuturor departamentelor pentru a obține o vizibilitate și un control mai mare prin eliminarea interfațelor, dar managementul resurselor umane este rareori integrat complet (de exemplu: managementul informației, portalul angajaților etc).

Un motiv principal ar fi importanța diferită pe care o au fluxurile de materiale si de activități lucrative în companiile producătoare și în cele cu domeniu de activitate serviciile. Relația directă dintre fluxurile financiare și materiale, reprezintă inima ERP-ului, care conectează direct input-urile și output-urile (acest fapt conduce la identificarea ERP-ului cu o extensie a MRP II – Manufacturing Resource Planning). În sectorul servicii, materialele de multe ori sunt considerate un cost indirect și nu sunt corelate neaparat cu activități. Așadar, nevoia pentru un tracking direct de la contabilitate la managementul activităților este mai mic. Pe de altă parte, contactul cu clientul este esențial pentru controlul activităților și putem afirma pentru companiile din domeniul serviciilor: ”Sistemele financiare ERP sunt sisteme orientate pe managementul relației cu clienții”. Componenta umană are o influență dramatică asupra culturii și operațiilor efectuate de companiile din servicii, precum și asupra proiectului în sine.

Figura de mai jos ilustrează două abordări ale integrării. Scopul unui proiect depinde de cultura companiei și nu corespunde neapărat acestor nivele de integrare. Cu toate acestea, organizațiile și sistemele informaționale sunt împinse în mod constant către integrare. Rămâne întrebarea: vor fi revelate aceste două ”alternative” ca fiind două rute diferite către target-ul final – Integrarea Completă ?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

General

SAP Business One Analytics – Dashboard

In loc sa examineze mai multe rapoarte, orice manager ar prefera sa aiba o imagine de ansamblu a activitatii pe care o conduce. In plus,

General

WMS pentru SAP Business One

Vedeți cum puteți îmbunătăți procesele SAP Business One cu WMS în timp real, flexibil și scalabil Aflați cum vă puteți îmbunătăți procesele de afaceri și

General

Pregatiti-va depozitul pentru o lume post-pandemica

Companiile din intreaga lume se confrunta cu noi provocari ca urmare a pandemiei coronavirusului, inclusiv intreruperile lantului de aprovizionare, schimbari drastice ale cererilor consumatorilor, noi